Dit artikel is verschenen in het lifestylemagazine Scooter&bikexpress
Bij Sunder bromfietsen in Den Hoorn zijn ze dit jaar op de kop af 30 jaar bezig met alles wat een motortje en 2 wielen heeft. Vanaf 1992 is het scooters wat de klok slaat en niets anders dan dat. Luke en Jaap zijn liefhebbers in hart en nieren en maakten de opkomst van de scooterhype in de jaren 90 zelf mee. Niet gek ook dat ze met deze voorliefde een eigen verzameling opbouwden en deze nu te koop aanbieden! Het motto is, laat anderen er optimaal van genieten.
Soms heb je het zelf niet in de gaten dat je onderdeel bent geweest van iets wat later uitmondt in een regelrechte hype of cult. De jaren 90 staan in het teken van opvallende kleuren, wijde kleding en de opkomst van (happy) hardcore house. Het was ook het decennium dat de scooter definitief doorbrak. In de jaren 80 was het veelal Puch Maxi, Honda MT, Suzuki TS en Zündapps en Kreidlers, maar die laatsten waren toen eigenlijk al op hun retour, maar ook die beleefden een revival. En alles wat je zelf vroeger hebt gehad wil je eigenlijk weer terug als je rond de 40 bent, daar weten ze bij Sunder Bromfietsen alles van.
Wie de winkel binnenstapt weet nog niet wat hij te wachten staat als hij de trap oploopt. Langs de glimmende (nieuwe) Vespa’s kom je in het epicentrum van alles wat 90s ademt. Luke en Jaap zijn hard bezig om de verzameling uit te breiden, maar veel belangrijker nog ook de aankleding moet volledig in de jaren 90 stijl. “We hebben heel veel oude posters en aankleding die de show- room dat echte 90s gevoel moet geven.” Als we met Luke mee naar achteren lopen staat er een opvallende pilaar met daarop nieuwe Caberg helmen die we nog wel kunnen herinneren. Het kunststof vizier is inmiddels wit en onbruikbaar geworden, maar het feit dat zo’n helm onbeschadigd bewaard is gebleven is uniek. Het wordt nog leuker als we achterin de showroom terechtkomen en vallen over de Yamaha BW’s, die in tegenstelling tot in België en Frankrijk (als MBK Booster) in Nederland geen echt groot succes was. Opvallend is wel dat het model ruim 20 jaar heeft meegelopen, maar inmiddels in Nederland een zeldzaamheid is geworden. Sunder heeft er zomaar drie staan in fraaie originele staat met een hoge aaibaarheidsfactor.
Zet een paar 90s scooters neer en de verhalen komen vanzelf, want elke 40-plusser die binnenkomt heeft wel een verhaal bij een scooter die hij zelf heeft gehad. Laatst nog iemand uit Leiden, die op zoek was naar een Malaguti Firefox F15 in een specifieke kleur met de bijbehorende wielcovers. Juist die laatsten zijn nagenoeg onvindbaar, maar Sunder had ze in exact de juiste uitvoering met het ‘scooter van het jaar 96’ logo nog op de zijkap. “Deze komt zeker in een woonkamer terecht”, lacht Jaap. Halverwege de jaren 90 was het Peugeot dat met de Buxy, Speedake en Zenith in de hoogtijdagen zat met hun modellen. Modellen die werden opgevolgd door successen als de Vivacity en Speedfight 1, en van dit laatste model zien we er ook nog een terug, net als een Buxy RS en opvallend originele Zenith. De Yamaha Aerox die ernaast staat doet dan eigenlijk helemaal niet gedateerd aan, hoewel het model in 1997 werd gelanceerd en de productie recent pas werd gestopt in vrijwel ongewijzigde vorm.
En natuurlijk kan een Honda scooter niet in de verzameling ontbreken, en de SFX doet dat zeker niet. Dit model kom je nog weleens tegen, maar is ook tot ver in dit decennium nog geleverd geweest en op het eerste gezicht (nog) niet bijzonder. Ook de Wallaroo en Scoopy ontbreken niet en vooral de Wallaroo was in België ongekend populair, en onverwoestbaar trouwens. Een X8R is ontkomen aan de sloopwoede van de 16-jarige pubers en staat hier in een onberispelijke staat. De Shadow is een apart verhaal, want het model werd begin 2000 gelanceerd maar niemand begreep het model. Een kitscherige scooter met veel chroom en een veel te breed stuur. Krap 10 jaar later kwam er een Chinese kopie op de markt en het model was niet aan te slepen. Zelfs het merk SYM waagde zich aan dit retro-model, en niet zonder succes. De Vision is de compacte scooter van Honda met de kleine 10 inch wielen. Een model dat je nog maar weinig tegenkomt ondanks dat er vele duizenden van zijn verkocht. Leuk detail is dat dit model in Engeland ongekend populair is en voor hoge bedragen van de hand gaat. De Melody doet wellicht bij velen niet direct een belletje rinkelen, maar het was Honda’s compacte scooter van net 50 kg en een niet te versmaden boodschappenmand, ideaal voor op of in de camper.
Wie nineties zegt, zegt Aprilia en je kunt gewoonweg niet om het Italiaanse merk heen met scooters als de Sonic, Amico en SR. Modellen waar menig 40-plusser z’n huwelijk voor zou laten stranden. Toch zijn het niet enkel 40-plussers die zich hier verheerlijken bij al het moois uit de Italiaanse stal. Ook 16-jarigen hebben vaak interesse in de scooters die ze zelf eigenlijk nooit hebben meegemaakt. “Wij raden het af om hier dagelijks mee te gaan rijden. Ten eerste omdat de techniek al op leeftijd is en kapdelen lastig te krijgen zijn en ten tweede omdat steeds meer gemeenten milieuzones instellen waar je met je 2-takt niet mag komen. Een 4-takt Zip of elektrische scooter is dan een beter alternatief”, aldus Luke. En wat blijft zo’n eerste SR Replica toch een prachtige scooter, of wat dacht je van de tweede generatie www met de ronde achterlichten? Maar we blijven in Italiaanse sferen want de Malaguti Phantom F12 in deze opvallend gele kleur is een klassieker, al werd het model tot eind 2010 nog geproduceerd in Bologna. Na de introductie van de Yamaha Slider kwam Gilera met de ICE waarvan Sunder er zelfs 3 heeft staan, een heeft zelfs 0 km op de teller! Degene met de fluorescerende wielen is degene die nog het meest in je geheugen staat. Hoe lang is het geleden dat je een Benelli 491 GT tegenkwam? Nou lang, want sinds jaren zien we er eentje in originele staat met het machtige watergekoelde Minarelli blok waarmee zoveel mogelijk is. Een model dat moest concurreren met de Beta Ark en Yamaha Aerox met allen hetzelfde motorblok.
Begin jaren 90 kwam Kymco met de Sniper op de proppen en niet veel later met de DJ waarvan het merk er tot voorbij het jaar 2000 vele tienduizenden verkocht. “De DJ world is een versie die wij in Nederland nooit hebben gehad, wij hadden de YES”, aldus Luke. De Sniper staat hier met 0 km, en ook een hagelnieuwe DJ YES met het beschermplastic nog om de veerpoten met slechts 0 km op de teller!
De Piaggio NRG en Typhoon zijn dé scooters als je de show wil stelen op het schoolplein en met de zwarte NRG met een rode binnenkap deed je dat zeker in die tijd. Ook die met roze striping is een combinatie waarvan je je afvraagt hoe iemand zo’n kleurstelling kon bedenken. De gele kleur is al een stuk minder schreeuwerig en zou heden ten dage nog wel in een showroom passen. De Typhoon die eerst als Puch op de markt kwam heeft kleine 10 inch wielen met dikke banden en is net wat compacter dan de NRG. Ook heeft de Typhoon een luchtgekoeld blok, in tegenstelling tot de vloeistofgekoelde van de NRG. Die Typhoon had je zelfs nog in een 125cc motorversie die, gezien zijn compacte afmetingen en gewicht, flink van kiet ging.
Alle modellen zijn in perfecte staat en te koop. Wilt u meer informatie? Neem contact met ons op of kom langs in de showroom!
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer